Onze auteurs

 

Logo Bontekoe Academie

 

Onze auteurs

Onze cursussen en trainingen zijn ontwikkeld door auteurs met jarenlange ervaring en specifieke kennis in hun vakgebied.
U vindt ze hieronder.
 


De cursussen:


Zijn ontwikkeld door:

Miriam Helsper

Miriam Helsper

In 1996 ben ik afgestuurd als logopedist en gestart als praktijkhouder van Logopediepraktijk Odijk-Bunnik.

Van 1999-2002 heb ik als specialisatie de opleiding Adem- en ontspanningstherapie, methode van Dixhoorn gevolgd en werk sinds 2002 ook als ademtherapeut.

In 2002 ben ik gestart al docent presentatietechniek op de IVA Driebergen, business school.

In 2004 zijn we vanuit de logopediepraktijk gestart met het geven van trainingen op het gebied van Signaleren van spraak-/taalproblemen en stemgeven voor beroepssprekers.

Zowel het overbrengen van kennis als het ontwikkelen van nieuw logopediemateriaal draagt bij aan mijn enthousiasme om ons mooie vak meer zichtbaar te maken.

In 2013 heeft dit geresulteerd in het logopedische kinderboek: P-p-p-pa-pegaai is jarig, logopedie in een notendop en het bijbehorende cursusmateriaal voor leerkrachten.

Lesley Bosschaart

Lesley Bosschaart

Sinds juli 2011 ben ik werkzaam als logopedist en stottertherapeut in opleiding in Stottercentrum Rotterdam.In deze gespecialiseerde logopediepraktijk voor Rotterdam en omgeving, waar ik tevens praktijkhouder van ben, wordt zorg voor stotteren en broddelen gegeven.

In 2011-2012 heb ik ‘European Clinical Specialization in Fluency Disorders’ (ECSF) gevolgd, de Europese opleiding tot stottertherapeut. Na het succesvol afronden van deze opleiding ben ik gestart met de Nederlandse variant, de NVST-opleiding, waarmee ik mijn specialisatietraject vervolledig.

Naast mijn werk als logopedist-stottertherapeut i.o. werk ik als docent binnen het HBO op de opleiding Logopedie aan zowel de Hogeschool Rotterdam als de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Hier verzorg ik onderwijs op het vlak van vloeiendheidsstoornissen.

Eliska Heukels

Eliska Heukels

Sinds februari 2011 werk ik bij Logopediepraktijk Odijk-Bunnik. Ik behandel kinderen en volwassenen met spraak, taal en stemproblemen en heb regelmatig overleg met verschillende disciplines om gezamenlijk aan een doel te kunnen werken, het welzijn van het kind.

Op basisscholen in de gemeente Bunnik verzorg ik de screeningen voor groep 1 (en 2). Hierbij is nauw contact met de leerkracht en ouders erg belangrijk.

Voor mijn opleiding logopedie heb ik de opleiding sociaal pedagogisch werker gevolgd. Tijdens mijn studie ben ik werkzaam geweest in de gehandicaptenzorg en heb hier veel ervaring op gedaan op het gebied van begeleiden en opvoeden van kinderen.

Ik de minor ‘Nederlands met Gebaren’ en de cursus ‘Leespraat’ gevolgd. Beide zijn goed in te zetten voor kinderen die zich verbaal nog niet volledig kunnen uiten.

Sanne Leenen

Sanne Leenen

Tijdens mijn werk als logopedist bij logopediepraktijk Odijk-Bunnik behandel ik allerlei verschillende logopedische problemen.

Naast het behandelen van cliënten ben ik ook graag bezig met het overdragen van kennis aan collega’s of aan andere professionals.

Door trainingen en cursussen te geven over mijn vakgebied hoop ik mensen meer inzicht te geven in de logopedie en ze te stimuleren om creatief na te denken over de veranderingen die nu spelen binnen de zorg.

Wieteke Musterd

Wieteke Musterd

In 2008 ben ik afgestudeerd als logopedist en nadat ik enkele jaren in de klinische setting met volwassenen heb gewerkt, ben ik sinds 2012 werkzaam bij logopediepraktijk Berkel en Rodenrijs/Bergschenhoek.

Binnen de praktijk onderzoek en behandel ik met name jonge kinderen met problemen op het gebied van spraak, taal en eten/drinken. Hierbij is goede begeleiding van de ouders zeer belangrijk.

Ook zie ik volwassenen met neurologische problemen. Naast de behandelingen in de praktijk kom ik geregeld bij cliënten aan huis.

Daarnaast verzorg ik de logopedische screening voor kleuters op basisscholen in de gemeente Lansingerland en geef ik met veel plezier de cursus Logopedie in een notendop aan leerkrachten.

 



De cursussen:


Zijn ontwikkeld door:

Joep Dorren

Joep Dorren

Joep Dorren haalde in 1982 zijn acteursdiploma aan de Faculté de Théâtre de Vincennes in Parijs. Sindsdien speelde hij bij talloze theatergezelschappen in binnen- en buitenland. Bekend werd hij door zijn rol als Pipo de Clown in de film Pipo en de p-p-Parelridder. Recentelijk speelde hij de rol van Dick Bruna in Nijntje de Musical en momenteel is hij met zijn verkeerseducatievoorstelling Paolo de Zebratemmer voor de groepen 1 en 2 een graag geziene gast op Drentse Basisscholen.

Sinds 1992 werkt hij ook intensief als trainingsacteur.

Sinds 2002 is hij ook werkzaam als communicatietrainer. In 2008 sloot hij met een einddiploma de tweejarige opleiding tot communicatietrainer af bij BGL & Partners te Driebergen, met als specialisatie agressietrainer/ -coach.

Hij geeft intensief workshops en trainingen op het gebied van Omgaan met Grensoverschrijdend Gedrag, feedbacktrainingen, Persoonlijke Effectiviteit, m.n. binnen het Onderwijs en de Zorg.

Sinds 2013 is hij Vaardighedendocent en Coach bij de Beroepsopleiding Advocaten van de Nederlandse orde van de Advocatuur.

 


De cursussen:


Zijn ontwikkeld door:

Marloes van Eck-Teeuwen

Marloes van Eck-Teeuwen

Sinds 2005 ben ik werkzaam als logopedist in het Speciaal Basisonderwijs in IJsselstein, waar ik met veel plezier kinderen van groep 1 – 8 logopedisch behandel.

In 2011 ben ik afgestudeerd als client-centered speltherapeut.
In mijn werk als logopedist vind ik het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen een leuke uitdaging. Mijn voorliefde voor prentenboeken helpt hier goed bij! Met het geven van cursussen over het interactief voorleesprogramma ‘Aan de praat met een boek’ hoop ik de cursisten enthousiast te maken over het voeren van denkgesprekken met kinderen!

Krista van Zelst

Krista van Zelst

Sinds 2002 ben ik werkzaam als logopedist in het Speciaal Basisonderwijs in IJsselstein. Ik werk vooral veel met de jongste kinderen, maar behandel ook kinderen uit de hogere groepen. Sinds 2012 ben ik tevens gecertificeerd VVE-trainer.

In het SBO krijg je als logopedist te maken met een breed scala aan problematiek, wat maakt dat het werk veelzijdig en afwisselend is. De jongste kinderen in het SBO bleken erg veel baat te hebben bij de Denkstimulerende Gespreksmethodiek. Dat maakte mij en mijn collega-logopedisten enthousiast om deze methodiek meer in te gaan zetten bij de (ontzettend leuke) prentenboeken die er op de markt zijn. Uiteindelijk is hieruit het programma ‘Aan de Praat met een Boek’ ontstaan. Door het geven van een cursus hoe DGM ingezet kan worden bij het interactief voorlezen van prentenboeken, kunnen we hopelijk veel mensen enthousiasmeren deze methodiek in te zetten!

Harriët Joore-Gerrits

Harriët Joore-Gerrits

Sinds 2003 ben ik werkzaam als logopedist in het Speciaal Basisonderwijs in IJsselstein, waar ik kinderen van groep 2-8 logopedisch behandel. Sinds 2012 ben ik tevens gecertificeerd VVE-trainer.

In 2011 heb ik mijn HBO-Master Special Educational Needs (specialisatie spraak en taal) behaald waarbij ingegaan wordt op begeleiding van kinderen met speciale onderwijsbehoeften. In mijn afstudeerscriptie heb ik het effect van ‘Aan de praat met een boek’ onderzocht. Het blijkt dat de kinderen die het programma kregen aangeboden meer spreekinitiatieven nemen dan bij aanvang. Door het geven van de cursus ‘Aan de praat met een boek’ hoop ik cursisten enthousiast te maken voor het programma zodat zij ook met veel plezier hier in de toekomst mee gaan werken!

 


De cursus:

Is ontwikkeld door:

Norma Meeuwissen-van AsNorma Meeuwissen-van As

Norma Meeuwissen-van As is zelfstandig leesconsulent. Zij was meer dan 10 jaar schoolbibliothecaris op de basisschool. Daartoe volgde zij onder meer een cursus Bibliotheekbeheer, Pedagogie en Didactiek.

Sinds 2008 subsidieert het Ministerie van Onderwijs leesbevordering op de basisschool. Deze ontwikkeling vond de docent zo interessant, dat zij de stap zette om professioneel leesbevorderaar te worden. Zij adviseert en traint scholen op het gebied van schoolbibliotheek en leesbevordering. Daarnaast staat zij regelmatig zelf voor de klas om voor te lezen of aan andere leespromotie te doen. Door haar netwerk van kinderboeken-schrijvers, bibliotheekorganisaties en onderwijsspecialisten beschikt zij over actuele vakkennis.